الجمعة، 12 سبتمبر 2008

لو بطلنا نحلم.....


اولا بعتذر عشان مش بخش كتير الايام ديه بس ان شاء الله هحاول على قد مقدر احط بوستات جديدة كل شوية ... ادعولى

نخش فى الموضوع بقة
عارفين طبعا ان الانسان ميقدرش يعيش من غير حلم والكلام ده
وانا مقتنع بده تماماً
بس فى فكر منتشر دلوقتى واللى هوه متحلمش عشان لو حلمك متحققش
متزعلش ومتتدمرش
اللى موافق على الموضوع ده يرفع ايده
كل دوول ناس رفعت ايديها !!!
طيب ... انا عن نفسى مش شايف كده
اصلا التفكير فى الحلم والتفائل انه ممكن الحلم يتحقق ده جزء من التجربه
يعنى لو واحد بيحلم انه يبقة عنده مليون جنيه وجتله فرصة انه ممكن يبقة عنده مليون جنيه لو اشتغل حاجة معينه بس الفرصة مش اكيدة يعنى ...يعنى ممكن اه وممكن لا...
النوع الاول من الناس يقلك ايه : لا ياعم انا افكر انها عمرها مهتحصل عشان او محصلتش ابقة كده مزعلتش على حاجة بدل محلم وكل احلامى متتحققش
النوع التانى بقة بيقول : لا انا ابقة متفائل عشان اشتغل احسن بدل مبقة محبط وممكن من الاحباط ده الحاجة متحصلش
انا مش هقول ان ده صح وده غلط
بس انا شايف ان الحلم فى حد ذاته متعة حتى لو متحققش
فليه نحرم نفسنا منها ( طبعا بعيدا عن احلام اليقظة والاحلام الوهمية اللى ملهاش اساسا)
يعنى مينفعش احلم انى ابقة غنى وانا قاعد فى البيت كده
بس ارجوكو اوعه حد يبطل يحلم عشان خايف يفشل
عشان احنا فى مصر دولقتى شعب من غير حلم ... محدش عاوز يحلم.... طب عيشين ليه ؟؟؟

17 التعليقات:

كـــيــــــــارا يقول...

هحجز اول تعليق

هقرا واجي

كـــيــــــــارا يقول...

بس فى فكر منتشر دلوقتى واللى هوه متحلمش عشان لو حلمك متحققش
متزعلش ومتتدمرش
اللى موافق على الموضوع ده يرفع ايده
*******
انا مش هرفع ايدي لاني بعترض

**********
الحياه من غير حلم وهدف متتعاش اصلا منا لو محلمتش هعيش ليه
اكل واشرب وبس تؤ مش مع الراي بتاع اني محلمش خالص
كل سنه وانت طيب ومش تتاخر بقي في البوستات

seven يقول...

ايوة كده
اول مؤيد اهوه
حلو اوى رينا يزيد
نورتى

واد غلبان يقول...

احلم كمان وكمان
هو دا الشعار اللى بترفعه اى دولة متفدمة
وهو دا سبب تقدم اى علم
فى مصر
للاسف الناس كرهت الحلم
لان الاحلام فى مصر بتتقلب كوابيس
المهم
انا كنت عاوزاك تشارك معايا فى المدونة
اصل انا مش هاعرف اشغلها لوحدى

seven يقول...

واد غلبان
هيه مش كل الاحلام بتتقلب كوابيس
لو اشتغلنا صح
وبالنسبة للمدونة
فل يعنى معنديش مانع
وربنا يقدم اللى فيه الخير

غير معرف يقول...

صح الحلم فى لذته هو نفسه

غير كمان فى تحقيقه

بس الم موت الحلم بيبقى صعب اوى

انا عن نفسى هفضل احلم حتى لو فى الم

موضوع حلو

ربنا يكرمك

موكا يقول...

ايواااا
لازم نفضل نحلم طبعا
لانه فعلا الحلم بيجيب تفاؤل وأمل
وبيخليك تسدق انه ممكن يحصل في يوم من الايام وبيخليك تشتغل بقه عشان الامل ده
وانا أكيد من المؤيدين
شكرا ليك ع الموضوع

seven يقول...

magn0lia...
صح
بس طول مكده كده هنتالم لو فشلنا
فنستمتع بالوقت اللى نقدر نحلم فيه
==========
موكا
متفق معاكى تماماً
شكرا جزيلا

حنين.. يقول...

هحلم هحلم
هحلم هحلم
هحلممممممممممممممممممممممممممم
ولا حلم فى حياتى تقريبا اتحقق
على الرغم من انها كانت احلام عاديه جدا
مش مليون وكدا هههههههههههههههه
واالله كل اللى حصللى( عكس احلامى) كان خير ليا عن احلامى

( احلم وما يحصلش
احسن ما اعيش ما احلمش
وهى ايه الحياه
غير فرحه
ومليون اه
ولو كات الدنيا فرحه
ما كنتش تبقى دنيا
كانت هتبقى الجنه) الكلام دا كاتباه على جنب فى كشكول
عشا ن اقراه بعد ضياع كل حلم
وبعد ما الاقينى قاعده احلم احلم
ومفيش اى حاجه بتحصل والاقى الدنيا بتتغير والناس بتتغير وانا زى ما انا واحلامى فى الهواء
وبعد ما الاقينى تعبت من نفسى
بس برجع واحلم تانى
عشان على الاقل
اعيش وبس
عارف الحلم دا زى حبوب مهدء او طاقه بتدفعك للحياه ازاى معرفش
رغيت كتيرررررررررر
دمت سالم
فى انتظار المزيد
حنين

ShimaaMahdy يقول...

طبعا انا برضه مش هارفع ايدى فى فكره اننا مش نحلم

لان لازم نحلم حتى لو الحلم او احلام حتى مش اتحققت مش هى دى النهايه لان مدام لسه عايشين يبقى لسه قادرين نحقق حاجات

اى نعم لما الحلم مش بيتحقق بيسيب ألم شديد جدااااااا

لكن بنتعلم اننا بعد كدا نحلم صح و نحاول ننفذ الحلم دا برضه صح

يعنى مش يكون مجرد حلم وبس

تحياتى

(:

seven يقول...

حنين
"واالله كل اللى حصللى( عكس احلامى) كان خير ليا عن احلامى"
ديه نقطة كويسة عشان مش ديما
حلمنا بيبقى فيه خير لينا
ممكن الحلم يدمر صاحبه
وربنا اللى بيختارلنا فى الاخر
وعلى فكرة الشعر اللى انت كتاه
ده جامد جدا
===========
ShimaaMahdy
"لكن بنتعلم اننا بعد كدا نحلم صح و نحاول ننفذ الحلم دا برضه صح"
صح جد عشان فى ناس بتحلم احلام
مش منطقية وممكن توكن منطقية
بس مش بيسعو انهم ينفذوها صح

اسرارى يقول...

هناك احلام ما زلت احارب من اجل تحقيقها واحلام اخرى ابخل على نفسى مجرد التفكير فيها لانها زى المثل بتاع المليون جنية كدة وانا شايفة انى احرم نفسى من مجرد الحلم بيها لانه حلم بلا فائدة

Coca يقول...

الحلم نعمه ربنا ادهالنا عالم نعمل فيه اللي احنا عاوزينه من غير قيود
ونعمه كبيره اوي الغلط اننا نفقدها
ويارب نشوفك دايما علي خير يا سيفين

seven يقول...

اسرارى
اهم حاجة فعلا ان الواحد
يحارب عشان حلمه وكلمة (يحارب)
هيه فعلا انسب كلمة
--------
Coca
فعلا
يارب كل الناس تقدر النعمة ديه

Empress appy يقول...

الاحلام حلوة بس متاخدكش لبعيد او بقدر الامكان تحاول تحققها بس بلاش احلام كبيرة اكبر من طاقتك وناخدها خطوه خطوة

كـــيــــــــارا يقول...

هو انت بتنزل موضوع وبتختفي

عااااااااااوزه موضوع يلا مليش دعوه بقي هه بس

seven يقول...

Appyplanet
هيه الفكرة كل واحد شايف طاقته ازاى
يعنى كل واحد فينا عنده طاقة مش مكتشفها بس انا معاكى برده ان الواحد
يخليه واقعى بس برده يخليه طموح
مفهاش تعارض
_________________
كيارا
انا لسه كنت هنزل واحد اهوه
من غير زق
ههههههههههههههه