السبت، 6 سبتمبر 2008

البحث عن ر مضان !!!


كل سنة وانتو طيبين اولاً
ورمضان كريم ثانياً
ثالثا بقة وده الاهم هوه رمضان فين ؟؟
مش عارف ليه الواحد ليه مش حاسس برمضان زى الاول 
حتى ريحة رمضان مبقتش موجودة...ايوة رمضان ليه ريحة كده مميزة
بتبتدى تظهر قبل رمضان بيوم او يومين
وبتبان اكتر حاجة قبل الفطار او وانت رايح تصلى فى المسجد
بس رمضان ده مشمتش حاجة ( مع انى معنديش  انفلونزا يعنى)
سيبكو من الريحة حتى التلفزيون بقة سخيف غير الاول كان بيحسسك بالجو كده
بس دلوقتى مسلسلات نكد كده وعياط ( مش عارف ايه دخل ده برمضان)
يعنى بصراحة لولا الصيام وصلات الترويح الواحد مش هيحس بان رمضان
جيه اساساً
بس الحاجة الوحيدة اللى بشوف فيها  جو رمضان الناس لما بتقلك كل سنة وانت طيب
من قلبها كده (مش اللى بيقلوها واجب)
يعنى لما سواق تاكسى يقلهالك وهوه مبتسم كده ( وديه مبتحصلش غير  فى رمضان تقريبا)
فى العيد  بيقلهالك (بس وهوه عاوز  فلوس اكتر)
وجو رمضان بيبان برده بيبان كمان لما الواحد بيشوف ناس اكتر فى المسجد
وخصوصاً صلاة الفجر
حجات كده بسيطة بس بجد بتحسس الواحد  بروح رمضان
مش عارف اذا كان ده شعورى انا بس ولا فيه ناس  حاسه كده برده
بس انا هفضل على امل ان رمضان ده  او حتى اللى جى
يببقة احسن واحس فيه الشعور اللى كنت بحسه وانا صغير
ان رمضان هوه العيد الحقيقى مش عيد الفطر

27 التعليقات:

عايش... ولكن !!!! يقول...

بجد نفس احساسى
من مثلا 4 سنين كنت احس برمضان جدا قبله باسبوع وافضل احضر نفسى وتلاقى فى حاجه جواك بتقولك رمضان جاى استعد وفى خلال رمضان تلاقى فى فرحه بين الناس كده دلوقت قليل اوى لما الاقى حد حتى بيقول الحمد لله من قلبه
ربنا يسترها علينا

رصيف نمره خمســــــه يقول...

كل سنة وانت طيب وبالف خير

كلنا مبقناش نحس بطعم رمضان زى زمان

يمكن عشان كبرنا وفرحة الاطفال بتبقة اكتر معرفش

سلاااام

غير معرف يقول...

و الله و انا كمان

ممكن عاشان انا اللى بعدت عن ربنا

معرفش

ربنا يهدينا

سلامات

كـــيــــــــارا يقول...

ليه ياجودعان

ده رمضان فيه زقططه وفرفشه اهو

وجو مش حساه قبله صلاه وعباده وروح حلوه ورضا

ياجدعان رحوا اشترو بخمسايه بومب وصواريخ وادهوا بقي علي الاخر

اما المسلسلات مش بشوفها الحمد لله مقاطعها

اما جو الالفه فصدقني مش هتلاقيه الا في الشهر ده

كل سنه وانت طيب ومن قلبي مش كدا وخلاص

واخيراااااااا نزلت بوست

نزغرط بقي
لولولولولي

كيكيكيكيكيك

كيارا زغرطط ياناس

سلام بقي والله رمضان بجوه موجود

blue-wave يقول...

فعلا معاك كل الحق
مابقاش حاجه ليها طعم مش رمضان بس
ربنا يلطف بينا

seven يقول...

عايش ولكن
صح فعلا
حتى استعداد الناس لرمضان مبقاش زى الاول
----------
رصيف نمره خمســــــه
هوه ممكن فعلا يكون عشان السن
بس برده الموضوع مش سن بس
فيه حجات تانية كتيييييير
-----------
magn0lia...
هوه طبعا اكيد كل مبنقرب من ربنا كل مبنحس برمضان اكتر
بس برده الواحد مش ضايع للدراجادى يعنى
مش عارف بقة ربنا يهدينا جميعا
-----------
كيارا
انا مبسوط انك قادرة تستمتعى برمضان
بس انا عن نفسى بطلت اشترى صواريخ وبمب
هحاول اشترى يمكن...
هههههههه
وكويس انك مش بتتفرجى على مسلسلات
انا بتفرج على المسلسلات الكوميدى بس
عشان ارفع من الروح المعدنية
نورتينى زى مبتنورى على طول
============
blue-wave
يااااااااااااا رب

موكا يقول...

مممممم
والله مش عارفه اقولك ايه
هو فعلا الجو الخارجي اتغير شويه عن زمان
بس الروحانيات اللي جوه الواحد
المفروض تزيد مش تقل
ههههههههههههههههههههههه
لأن كل ما بنكبر بنعرف أهمية ال30 يوم دول
وفضلهم عند ربنا
والثواب والحسنات والبركه
ووووووو
والله المستعاااان
وكل سنه وانت طيب مرة تالته
سلاكووز

oRiGiNaL HeArT يقول...

انا عندى نفس الاحساس والله
بس ماما بتقولى اتقربى من ربنا اكتر وانتى تحسى بفرحة رمضان زى زمان
لان زمان كانت قلوبنا انقى من دلوقتى فكنا بنفرح بيه اكتر
وربنا يسعدنا دايما ويرضى عننا

hager يقول...

فعلاا زي ما بتقول معدلوش طعم
وفعلاا لولا الصيام والتراوييح والفانووووووووس اللي متعلق في الشارع بتاعنا :) .. مكنتش حسيت برمضان
ميرسي علي البوست
وكل سنه وانت طيب

كيكى عوووووو يقول...

عووووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديت
...........................
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى

كيكى عوووووو يقول...

عارف..
الزغريد دى لية
لانى دخلت المدونة اخيراااااااااااااا
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
والله والله
العظيم
كنت اخش عليها تهنج الجهاز كلوا
او تقفل فى وشى
انا قلت اكيييييييييييييييييييييد
مبرمجة على انا بس
!
بصراحة شكة فيك
!
اممممممممممممممممممممممممممممم
انت مييييييييييييين ياعباس
؟
كل حاجة اتغيرت ملامحها فى الحياة
الاحساس بقى يضيع اوووووووووى...
بس ربنا يهدينا ويغفرلنا
؟
بس برضة
واخيرااااااااااااااااااااا
انت ميييييييييين ياعباس
؟
عوووووووووووووووووووووووووو

seven يقول...

موكا
هوه المفروض حاجة واللى بيحصل حاجة تانية
بس الموضوع مش مرتبط بالروحنيات بس
بس ليه دعوة بمظاهر الفرحة ان رمضان جيه
كده يعنى
--------------
original heart
طبعا كل مالواحد بيقرب من ربنا بيبقة احسن بكتير
والاحساس بيزيد ...ربنا يرزقنا القرب منه
------------
hager
احنا معنداش فانوس فى الشارع حتى
بس فى ناس بتنور انوار عجيبة كده بس
-------------
كيكى
ههههههههههههه
معلش
ده اكيد من حظى الوحش
انه كان بيهنج بس الحمد لله
واضح انه قال رمضان كريم
ورضى عليكى ودخلك
هههههههههههه
اما بقة بالنسبة لعباس
معنديش اى فكرة عنه
بس جارى البحث عن عباس

ShimaaMahdy يقول...

مش احساسك انت لوحدك على فكره كل سنه بحس فيها اننا بنفقد الاحساس برمضان اكتر مش عارفه ليه

المسلسلات الحمد لله مقاطعه التليفزيون فى رمضان و غير رمضان

و بالفعل دايما بقول فى كل رمضان ان لسه فى امل نرجع نحس به تانى

مبروك البوست اخيييييييييييييراً

كدا بقى ابدأ فى حل التاج عشان يبقى لوحده P-:

seven يقول...

ههههههههه
لا متخفيش هيبقة فيه تيجان معاه برده
تسلييه
هههههههههه

كيكى عوووووو يقول...

هييييييييييييييييييييييية
دخلت تاااانى
من غير ما يهنج
لولىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى
ارقصى يا تفيدة
ارقص يا برعى
ارقص يا عباس
امممممممممممممممممممممم
!
اةةةةةةةةةة
صحيح فين عباس
!
عووووووووووووووووووووووووووووو

Unknown يقول...

رمضان عمره ما كان مسلسلات

بس ف النهايه رمضان هو رمضان ..
أكيد العيب فينا ..

تحياتي لأن الاحساس زي إحساسي .. كل سنه الاحساس برمضان بيقل

ياسمين

seven يقول...

كيكى
عباس راح يجيب قمر الدين عشان الفطار
---------
عاقلة علي ارض الجنون
انا مقلتش ان رمضان مسلسلات
اصلا انا مش من هواة المسلسات خالص
بس اللى انا عاوز اقوله ان مفروض ان المسلسات
اللى بتتعرض فى رمضان تناسب الشهر
ده انا لسه النهاردة لقيتهم بيتفرجو على مسلسل عجيب كده
لقيت جيبين رقاصة فى كباريه وطبعا مش محتشمة خالص
بصراحة مفروض يبقة فيه رقابة على الموضوع ده
عشان عيب اوى يعنى

Unknown يقول...

انا فاهمه كلامك بس هو ده اللي انا كمان لاحظته و ناس كتير لاحظته ان السنادي حوالي 35 مسلسل حاجه تفقع بجد

غير كده ..

انا ضحكت من موضوع الرقاصه ده

هو الطبيعي ان الرقاصه و خصوصا في زمننا مش هتلبس محتشم

غير كده أصلا اللي بلاحظه كمان ان ف رمضان الموضوع ده بيكتر أوي يعني بدل ما المفروض يقل عموما أحسن حاجه انك ملكش ف المسلسلات

:)

ياسمين

seven يقول...

هههههههههههه
انا عارف ان هيه طبيعى بتبقة كده
بس فى مسلسلات بيجيبو الرقاصة محتشمة بجد
(نسبيا يعنى)
عشان ده مفروض قانون يعنى فى لبس معين مينفعش
الرقاصة تلبسه فى التلفزيون
بس هما بيتحايلو على القانون عادى يعنى
تحيا مصر

Unknown يقول...

مبروك الستايل الجديد

بما اني بصريه من الدرجة الأولي يعني :)

حنين.. يقول...

انا كمان حاسه ان رمضان اتغير
مش عارفه ليه
وبقول عشان كبرنا
بس فعلاا حاجات كتير اوى اتغيرت
ونصحيه من اختك الصغيره بلاش مسلسلات
عشان تعرف تصلى القيام, وتنسى الدنيا وانت بتصلى
كل سنه وحضرتك طيب
دمت سالم
تحياتى

كـــيــــــــارا يقول...

سقت عليك كل الناس اعمل فيك ايه بس

يالهووووووووي انا هعيط

عااااااااااااااااااااااااااااا

ايه يبني انت بتنزل البوست وبتنسي المدونه

طيب طومنا عليك

بقي كدا

ماااااااااااااشي مخمصاك هه بس بقي

seven يقول...

عاقلة علي ارض الجنون
الله يبارك فيكى
بس هوه فين ده
هههههههههه
ده قديم
__________
حنين..
على فكرة انت خدتى انطباع غلط
انا مش بتفرج على مسلسلات غير واحد 2 بالكتير
ومبيبقاش فى وقت الصلاة
يعنى على الفطار وعلى السحور كده
بس عندنا فى البيت بيتفرجو على مسلسلات عجيبة
بس احسن حاجة البرامج الدينيه الكتير الموجودة
شكرا ليكى على النصيحة بجد
----------
كيارا
مش بنساها بس بجد انا دلوقتى بعمل حجات كده
ان شاء الله ربنا يوفقنى فيها
فكل مببقة فاضى بخش على طول
بس ان شاء الله هحاول اخش اكتر
بس بلاش تزعلى اهم حاجة

واد غلبان يقول...

seven
معلش على طول الغياب
عندى ليك مفاجأه ناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااار
عاوزاك تكون اول واحد يشوفها
s0or.blogspot.com

واد غلبان يقول...

يا ريت تبقى عضو فى البلوج
s0or.blospot.com

واد غلبان يقول...

بالحق
كل سنة وانت طيب
الوا حد نسى
الظاهر ان روح رمضان راحت فعلا

seven يقول...

فينك ياعم لييك وحشة
مبروك على المدونة
وعاوزك تقلى عملت ايه فى الكلية بقة
كده
رمضان كريم