الثلاثاء، 5 أغسطس 2008

فيلم الصيف (مش فى دور العرض )

انا قلتلكوا قبل كده انى بخرج افلاص قصيرة ..صح

المهم... ادينى بقول اهوه عشان محدش يقول محدش قلى
قلت احط الفيلم عشان الحق موسم الصيف قبل ميخلص بقة و عشان اعرف رايكو برودو
وان شاء الله يعجبكوا ويجيب اعلى ايرادات كده

الفيلم اسمه (سيف يد ) اسمه غريب انا عارف
بس لما تشوفو هتفهمو
هوه فيلم كوميدى ( ان شاء الله )
بصو مش هضحك عليكو واقول انه جامد اوى
بس هوه اخراجياَ حلو عشان انا اللى مخرجو
والقصة عملنها مع بعض فى نفس اليوم كده
هوه الفيلم خد يوم واحد تصوير وقصة وكل حاجة
والمونتاج خد بتاع يوم او يومين لحد مخلص خالص
اخوبا هوه المونتيرالجماد بتاع الافلام اللى شركتنا بتعملها
شركة 
a7
للانتاج الفنى
شركة صغيرة كده
فتحنها فى البيت كده على الضيق
المهم
واللى ممثلين فى الفيلم
صحابى على اصحاب صحابى
تركيبة غريبة بس كويس جدا انه
طلع كده 
وعلى  فكرة انا عامل افلام تانية احسن من كد بكتير
فلما يخلص هبقة ارفعها بقة
وافرجكو على الشغل الجامد
يله عاوز الكل يخش الفيلم ويقول رأيه
مستنيكووووووووووووووو
>>>>seef yad<<<<



21 التعليقات:

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

ههه لحقت أول تعليق الحمد لله ...الفيلم لذيذ أوي و بيضحك أوي و أنا عوماً بحب الأفلام القصيرة و خاصة أنكوا صحاب في بعض و دي حاجة لذيذة...أنا ساعات بحس أني عندي أفكار لأفلام تسجيلية قصيرة بس للأسف الشديد عمري ما خت خطوة عشان أعرف إذا كنت عندي موهبة أو لأ ....عموماً ألف مبروك على الفيلم و إنشاء الله تعملوا أفلام أكتر و قريب ترفع أفلامك التانية
تحياتي:)

oRiGiNaL HeArT يقول...

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
انا لسة بتفرج
لسة هاجى اعلق بقى
هههههههههههههه

oRiGiNaL HeArT يقول...

هههههههههههههههه
وربنا مش ممكن دمكو شربات بجد

oRiGiNaL HeArT يقول...

انا كدة خلصته
لا بجد لذيذ اوى انا اول مرة اشوف حاجة كدة
والموسيقى التصورية جامدة بجد

زى الهوا يقول...

جميل , وفعلا دمهم سكر اوى , وعارفين يندمجوا فى الدور

seven يقول...

اهلا بيكى
ولو عندك افكار ممكن نعمل شغل وافلام مع بعض
والايردات بالنص بقة
هههههههه
بجد لو عندك فكرة فيلم ممكن تتعمل
ممكن نعملها فيلم
وبجد لو شايفة عندك الموهبة
اشتغلى عليها وان شاء الله خير
نورتى
________
original heart
يا مشرفنى على طول
ومسيطانى
ههههههه

مبسوط جدا انه عجبك
والموسيقى التصويرية
كانت اقتراحاتى انا وا اخويا (المونتير)
نورتى

seven يقول...

زى الهوا
الف شكر على الكومينت الجميل
نورتى

Princesa ... WHiSPeR يقول...

ههههههه عساسيل اوى
والفكره كمان غريبه اوى اوووووووى

وكمان الحالة اللى عاملهم كل واحد فيهم خلت الفيلم كله على بعضه ليه حاجه مميزه جدا

ربنا يوفقك دايماً

vanilla يقول...

ازيك يا se7en
عامل ايه ... معلش انا مقصرة معاك الايام دي .. بس انت عارف المشاغل بقى وكده .. حيث ان انا بقيت حد مهم فى المجتمع :)
المهم .. كالعادة .. عارف رأيي فى الفيلم .. بس برده هقولك اكتر الحجات اللى عجبتني .. زيادة تأكيد ...
طبعا يتحسبلك انك مصور بكاميرا واحدة ومع ذلك بحس انه متصو باكتر .. وده اكيد خد مجهود منك ومن الناس كلها ..
بصراحة لماا ورتني الفيلم قبل المونتاج ، مكنتش متوقعة انه هيعجبني .. بس فى الاخر عجبني .. انت ومانشي علمتوني محكمش على حاجة بتعملوها الا لما تخلص خالص ..فتحية ليك انت ومانشي على المونتاج اللى بيشمل الموسيقى بتاعت الفيلم طبعا .. عاملة شغل جامد ..
بحب قوي اتفرج على التتر اللى فى الاخر .. بيحسسني ان الناس دول ممثلين بجد .. فيه حرفية ..
احسن حاجة انك بتهتم بالتفاصيل ... والتفاصيل دي هي اهم حاجة ..يعني مع ان موضوع الفيلم عادي .. بس انت اشتغلت على التفاصيل وفى النهاية طلعت حاجة كويسة ...
كفاية عليك كده ...
ربنا يوفقك انت و مانشي باشا - والله الراجل ده جامد - وتشوفوa7 شركة كبيرة ولا السبكي هههههه .. خلاص متزعلش ... خليها جود نيوز .. بس مركزي يبقى محفوظ فيها بقى :) ماشي .. وبالتوفيق في المهرجان ..

SaLaMaTy

مواطن مصرى نايم يقول...

ههههههههههههههه
طب فين دستة الاقلام عشان اكتب التعليق
شكلى كده حديك سيف يد
سيف يد
سيييييف يد
ههههههههههههههههه
بجد مشكلة
الله ينور يا جميل
شغل جامد
تحياتى
اسلام

موكاتك يقول...

يا قشطه يا سيفن
فيلم تهييييييييييييييس
بس بجد حلو
يعني فعلا موهوبين انت واصحابك
جوووووووووود
لاااااااااااااااااااااك
مووووووووو
كااااااااااااااااااااا

seven يقول...

la princesa ... whisper
ميرسى
على الكلام الجامد
اللى بيرفع من الروح المعدنية
-----------
vanilla
مش عارف اقول ايه
كل مرة بتتحفنى
بكومن جامد كده
معرفش ارد عليه
بس كل اللى اقدر اقوله
ان شاء الله نعمل افلام احسن
عشان نشرفك كده
____________
مواطن مصرى نايم
هههههههههههه
الف شكر بجد
مبسوط جدا ان الفيلم عجبك
هقبال البقاى بقة
-------------
موكاتك
ايه ده اخيرا
ههههه
ميرسى يا موكا
يا مسيطانى فى كل حتة

كلام وخلاص يقول...

الموسيقى عجبتنى اكيد انت بتقضوا وقت ممتع وانتو بتعملوا الافلام دى
ليك تاج عندى
سلام

Empress appy يقول...

لااااااااا دا انتم هتنفسوا السينما الدوليه هههههههههه ربنا معاكوا

seven يقول...

appy
اه ان شاء الله هتروح مهرجان كان
السنين الجاية
هههههههههه
نوتينى

مدحت محمد يقول...

ههههههههههههههههههههههههههه


الولد اللى طالع بدور مدرس ده

هلكنى من الضحك بجد

ههههههههههههههه

ازيكم يابهايم

بيقلها بطريقة فظيعة

لا بجد عشرة على عشرة ياريس

واد غلبان يقول...

ان معرفتش استخدم اللينك
بس عملت بحث على اليو تيو وبعدن جبته
طبعا الموسيقى روعة بالذات مع الاخ التايه دا
المدرس ما كانش حلو فى الاول وبعدين بقى روعة
مستنى افلامك

seven يقول...

كلام وخلاص
سورى مردتش على الربلاى بتعاك
مخدتش بالى خالص

وان شاء الله هروح اخد التاج
نورتى
___________
مدحت محمد
اه بجد هوه اصلا موهوب فعلا
وانا بجد بتمناله مستقبل هايل
نورت
----------
واد غلبان
بجد شكرا جدا جدا
على التعليق الجميل ده
وياريت لو عندك اى ملحوظات تانية تنورنى بيها
نورت

ندا منير يقول...

ماشاء الله شكلى هحسدك بقى ،ههههههههه
بجد رائع ان يكون سنك صغير كدة وليك انشطة بجد كويس جدا جدا جدا وربنا بجد يوفقك
وعايزة اشوفك بقى باقى الافلام

ندا منير يقول...

انا لسة كنت بشوف الفيلم حالا وكاخراج رائع جدا بس هو فى حاجتين عايزة اقولهملك بس ياريت متضايقش هو اولا تمثيل الشباب عايز يتظبط شوية وثانيا فكرة الفيلم عايزة توضح اكتر
ودى حاجات اعتقد انها سهلة جدا وانت عملت اصعب حاجة اللى هى الاخراج بس فعلا الاخراج عاجبنى قوى
وان شاء الله يكون ليك مستقبل رائع
وياريت تقبل نقدى

seven يقول...

ندا منير
بصى انا معاكى فعلا فى اللى انت قلتيه
مش كل اللى فى الفيلم ليهم فى التمثيل
يعنى اللى طالع فى دور المدرس يعتبر احسن واحد فيهم تمثيلا
وبجد انا بحمد ربنا ان الفيلم طلع كده انا قبل التصوير قلت هيطلع عك
عشان محدش ليه فى التمثيل اصلا ...فى ناس كانت اول مرة تمثل فعلا فى اى حاجة
وبالنسبة للفكرة ...الفكرة بسيطة مش معقدة
هيه حاجة كده كارتونية اصلا
ان المدرس ده بيخوفهم بموضوع سيف يد ده
عاملهم ارهاب يعنى
فلما ضرب صاحبهم كلهم وقفلو
هيه الفكرة نفسها مش فيها ابتكار اوى
بس الفكرة فى التهييس اللى فيها حاولنا نعمل
حاجة كده لزى الكارتون بس على حقيقى
حتى فى اول الفيلم حطيت موسيقى توم و جيرى
عشان تبين الفكرة
وشكرا بجد لوجهة نظرك
وان برحب باى نقد اكيد
ومستنى نقدك ان شاء اللهفى الافلام الجيه
نورتى