الأربعاء، 20 أغسطس 2008

كل التجان مع بعض بقة (بسعر الجملة)



بصراحة انا اتكوم عليه كمية تيجان غريبة
فقررت انى اعملها مرة واحدة عشان اعمل بالمثل اللى بيقول
لا تؤجل  عمل اليوم اللى الغد وانا اجلته كتير اوى
وبما ان فى تيجان مكررة هكتفى انى اكتب اسم المدونين اللى بعتوها
(اكيد مش هحلها مرتين)
يلا بينا
.........................
اول حاجة كده كان جالى تاج من المدونة نورة الخشة صاحبة مدونة اه وكفى
بس للاسف المدونة دلوقتى مقفولة ومش عارف اخد منها التاج

وتاج من اسماء الشيخ
صاحبة مدونة كلام وخلاص
بس ده انا عملته قبل كده

اما بقة التاج ده جالى من اتنين
من  نعكشة صاحبة مدونة نعكشة
( اللى بقلها فترة كبيرة مختفية ان شاء الله تكون بخير)
ومن كيارا صاحبة مدونة ضى القمر
 والتاجين شبه بعض بس بتاع نعكشة كان  فيه اسئلة زيادة
فنحل ابو اسئلة زيادة وبكده بقة حلينا 2 مع بعض
( هيه ديه السهولة فى الاداء )
والتاج اهوه


بدأت تدون من امتي ؟ و دخلت العالم ده ازاي ؟
انا ابتديت تدوين  فى شهر يوليو اللى فات ده يعنى مش من كتير 
ودخلت عالم التدوين بتشجع من اختى المدونة فانيلا صاحبة مدونة فانيليا بالشكولاته

ايه كان انطباعك في البداية ؟
فى الاول كنت تايه شوية كده ومكنش فاهم ايه اللى بيحصل بس لما ابتديت اقرأ البوستات بتاعة الناس
وارد عليها وافهم الناس بتفكر ازاى لقيت الموضع لزيز خالص

مين أكتر واحد بتهتم بتعليقه علي بوستك الجديد ؟
بجد انا بهتم باى حد انه يرد على البوست حتى لو اول مرة يخش المدونة
بس اللى بهتم بيهم اكتر  حاجة اللى حاطت مدوناتهم عندى فى المدونة

مين اتعرفت عليه من خلال المدونة و نفسك تتعرف عليه في الحقيقة ؟
انا لحد دولقتى متعرفتش على حد بصورة كبيرة للدرجادى بس 
لو اتيحت ليه الفرصة انى اتعرف على اى حد من المدونين اللى بينورنى على 
طول هكون سعيد جدا

ايه أهم حاجة اتعلمتها من عالم التدوين ؟
مش حاجة معينة بس بشوف انواع من طرق الكتابة المختلفة
وشخصيات مختلفة وثقافات مختلفة واكيد ده بيضفلى كتيير

ايه أكتر حاجة كرهتها ؟
مفيش حاجة وصلت لدرجة الكره بس فى مدونات كلها كآبة  وفى نفس الوقت مفهاش اى فن
وفى كمان مدونات تلاقى واحدة بتحب على نفسها طول المدونة او واحد برده نفس الكلام 

ممكن تدي مثال عن اللي بتحلم تلاقيه ؟
بحلم مصر ترجع زى الاول و الناس ماشيه فرحانه كده

حاسس ان التدوين له تأثير ؟
مفيش حاجة  ملهاش تأثير
بس فى حاجة بيبقى ليها تأثير قوى وفى حاجة بيبقى ليها تأثير ضعيف
وانا شايف ان المدونات ليها تأثيربس بين المدونيين وبعض يعنى تأثيرها محدود

طيب كلمة أخيرة ؟
مفيش حاجة حاجة عاوز اقلها
بس عاوز اقلكو كل سنة وانتو طيبين رمضان قرب خالص

أوجه التاج لـ

تحديث: فى تاج كمان من  zanooba (zeinab sab9n)
كانت بعتتهولى من فترة والتاج اهوه:

1-أذكر 5 أحلام على الاقل تخص ماضيك وتحلم فيها بتغيير أشياء ماذا ستعدل وماذا ستترك ؟
هوه الواحد احلامه زمان كان غير دلوقتى كانت احلام فيها نوع من السذاجة حبة 
يعنى كان بيحلم بحاجت مش على اد امكنياته اصلا
( وبصراحة السؤال ده ملعبك فى بعضه مش فاهم اذا كان عاوز
 احلام كنت بحلمها زمان ولا  حجات حصلتلى زمان وعاوز اغيرها)
لو احلام كنت بحلمها زمان اقلك:
1- كنت بحلم وانا صغير ابقة زى العقاد ومكملش تعليمى وابقة اديب كبير 
(اصلى مكنتش بحب الدراسة خالص)
2-كنت بحلم اخش اعلام 
( بس للاسف كلية اعلام دلوقتى بطلع مذيعات اكتر مبطلع اعلاميين)
3- وانا صغير كان نفسى ابقة جندى واحارب واحرر فلسيطن او ادافع عن بلدى 
( بس واضح ان ده مش زمن حرب احنا فى زمن السلام)
ديه الاحلام اللى فاكرها اصل الذاكرة ضعيفة
اما بقة بالنسبة للجزء بتاع حاجة اعدلها فى الماضى
 انا مش عاوز اعدل حاجة فى الماضى عشان كل حاجة حصلت فى الماضى كان نتيجتها 
انى شخصيتى الحالية دلوقتى موجدة وانا راضى عن شخصيتى بعيوبها وبمميزتها

2-أذكر 5 أحلام على الأقل تخص مستقبلك ؟
1-بحلم اشتغل حاجة بحبها
 مصور فوتغرافى فى شركة اعلانات 
او افتح شركة دعاياة واعلان 
او ابقة مخرج سينمائى
 حجات كتير اوى
2-بحلم اعيش حياة سعيدة من غير مضر حد او حد يضرنى
3- بحلم اعيش مستور
4 - بحلم اللقى صحاب افضل معاهم لحد ماموت
5- يارب اخش الجنة
3-أذكر شخصين على الأقل متواجدين في حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم قبل الآن بزمن ؟
انا مؤمن بان كل واحد بيجى فى الوقت المناسب لييه 
يعنى ممكن لو جه فى وقت قبل كده مش هيبقة مفيد (نظرية برده)
4-أذكر شخصين على الأقل غير متواجدين في حياتك حاليا .. كنت تود وجودهم الآن أو في حياة أولادك مستقبلا ؟
ممكن ( جدى) عشان ملحقتش اعرفو وانا صغير بس بجد كان نفسى اعرفو اكتر من اللى اتحاكلى عليه
وجدى التانى برده ( ابو بابايا) برده كان نفسى اتعرف عليه عشان ملحقتش اعرفه خالص

5-لمن تهدي هذا التاج ؟
لكل الناس اللى ادتهلهم فى التاج اللى فات ده
بالاضافة الى :
كيارا












31 التعليقات:

كـــيــــــــارا يقول...

هييييييييييييييييييه اول رد انا بحجز اهو

كـــيــــــــارا يقول...

انا اسمي كيارا مش كيرا اعيط بقي اهئ اهئ اهئ كدا بابا سمبا هيزعل والغابه هتقوم


بس الصراحه اجابات ميه ميه

وحلوه بسعر الجمله دي حسستني اني بجيب لبن بالجمله كدا يعني

سلاموز بقي


تحياتي كيارا

seven يقول...

كيارا
معلش العتب على النظر
وبعيدن كيرا احسن
هههههههههههههههه
وان شاء الله هعدلها
نورتينى

Zanooba (Zeinab sab9n) يقول...

يهووووو أنا بتبسط أوي و بطير من الفرحة أول ما حد يهديلي أي تاج معرفش إيه سر السعادة اللي ببقى فيها دي ؟؟! خاصة إني بحس أنه التيجان شرف لكل مدون :) على العموم أشكرك على التاج اللي أهدتهوني و أنا حاأحاول أجاوبه إنشاء الله قريباً و عجبني موضوع إنك تبقى زي العقاد ...ربنا يحققلك كل أحلامك

seven يقول...

zanooba (zeinab sab9n)
فل اوى ان شاء الله اى تاج هدهولك على طول
وبالنسبة لموضع العقاد ده كان كسل عشان مذكرش
هههههههههههه
وانا مكنتش قريت حاجة للعقاد اصلا
غير درس القرائة اللى فى المدرسة
هههههههههه
بس الحمد لله ان الفكرة ديه مفضلتش فى دماغى
نورتينى

كـــيــــــــارا يقول...

مبعوتلي من حسن حنفي هحل التاج بتاعك وبتاعه سوا بقي

seven يقول...

كيار
فل اهو يبقة ضربتى تاجين بحجر واحد
هههههه

كـــيــــــــارا يقول...

حليييييت التاج اشوفك هناك بقي

Blue Nile يقول...

احلامك جميلة وبسيطة
وعجبني انك عايز تبقى مخرج
انا شايفة بجد من بوست الصور انك عاشق للكاميرا
ربنايوفقك

seven يقول...

كيارا
فل
_____________
blue nile
شكرا ليكى
ويارب احلام كل انسان تتحقق
لو فيها مصلحته
نورتينى

oRiGiNaL HeArT يقول...

والله انا قلت هدخل الاقى تيجان بالكوووم
تحل واحد بس
وبعدين تفتكر واحد تانى تروح تعمل تحديث
لا كدة كتير
ههههههه
وشكرا على التاج بس الحمد لله انا لسة حله الواجب دة

seven يقول...

original heart
هما كتير
بس مكررين للاسف
غير اللى حليتو قبل كده
غير الى نسيته
بس فل ادينى خلصت وخلاص
ههههههههه

Unknown يقول...

ده بأه زهق ولا ايه كل التيجان سوا
كل ودي لك ورمضان كريم
أنتظر زيارتك

seven يقول...

الله اكرم
انا جى فى السكة اهوه

Unique Gurl يقول...

ان ان اااااان
يعني انا جاية ادبسك
الاقيك مدبسني من غير ما اعرف

seven يقول...

unique gurl
هههههه
حلوة الموسيقى التصويرية ديه
شوفتى بقة
عشان ربنا ميرضاش بالظلم
ههههههه

kochia يقول...

الاجابات ظريفة
وكويس اني اول مرة اجي الاقي تاجات
لانها بتعرف شخصية المدون

يعني كدة تمام
تحياتي

seven يقول...

kochia
طب كويس
كده ملكيش حجة لازم تيجى تانى بقة
ههههههههههه
نورتينى

Coca يقول...

عقبال ما خلقت كنت اتعميت من اللون الحمد لله وهاخد منك مصاريف العلاج والنضاره الجديده
التاجات فكرتها حلوه علشان الي حد كبير بتبين تفكير وهوايات الشخص
تحياتي البلوج جميل
متنيسيش تعدي عليا فلوس النضاره
تحياتي

ShimaaMahdy يقول...

هو فى حد هنا قال ان فى تاج لحد هنا ؟؟؟؟

انا مش شفت حد قال كدا

سيفين انت نسيت تبعت التاجات لحد ولا ايه D:

كلام بجد بقى

ان شاء الله احلامك تتحقق و ان شاء الله تقدر تعمل اللى انت عايزه يارب

رمضان كريم

بدل الفانوس تجيبلى تاج مش معامله دى على فكره )):

بس افكرك دنيا التدوين تاج ليك وتاج عليك
D:

كل عام وانت بخير

وجهز نفسك للتاج اللى وصلى لانى هاشوفه لو مش اتبعت ليك هاتاخده يعنى هاتاخده..بس اجاوبه انا الاول )):

تحياتى (:

seven يقول...

coca
هههههههههههه
شكرا جزيلا
ومن عينى حاضر هعدى الفلوس اخر النهار
هههههههه
-0_______________
shimaamahdy
ههههههههههه
فل
مستنى التاج بتاعك عشان احطه جمب اخواته :]

ShimaaMahdy يقول...

لالالالالالالا انسى

دا انا هانتظر تدوينه جديده ليك عشان ابعت التاج و تنزله لوحده p-:

عروسة ننوسة يقول...

مبروك على التاج
وكل عام وانتم بخير

Empress appy يقول...

اللهى يخليك مش عاوزة تيجان انا حنذرت قبل كده من الموضوع ده صعب عليا جدا عاااااااا
يا رب تحقق كل اللى عاوزة بقى بلاش انا
اعفو عنى بدل ما اعلقك على باب الكوكب واللى رابح وجاى يلطش فيك هههههههههه
كل سنه وانت طيب

seven يقول...

shimaamahdy
ههههههههههههه
طب مش منزل حاجة بقة
هستنى التاج بقة
هههههههههه
_------------
عروسة ننوسة
شكرا ليكى
وانت بالصحة والسلامة
---------------
appy
انا عن نفسى تعبت برده
بس مينفعش حد يدينى هديه ارفضها يعنى
هوه ده كل اللى فى الموضوع
-=-------------
نورتونى

ShimaaMahdy يقول...

انت فيييييييين يابنى؟؟

امم انت مش ناوى تنزل البوست بجد )):

طيب جهز نفسك بقى للتاج اللى هاتخده قريب جداااااااااا

(:

seven يقول...

هههههههه
لا بس الايام ديه مشغول بحجات كده اول مخلصها
هتزل بوست بقة ان شاء الله

كـــيــــــــارا يقول...

ايه يبني بقالك اسبوعين

مش نزلت ولا باين ولا اي حاجه
طب عدي وقول كل سنه وانتم طيبين
اه بالحق
في تاج قريب هيجيلك
استعد بقي

كـــيــــــــارا يقول...

انتي يابت ياشيماء هنا لا وقايلين زي بعض انا مش شفتك الا لما ضفت الكومنت

خلاص فل بقوا تاجين ياعم


انشكح بقي وزقطط
كل رمضان وانت بخير

seven يقول...

خلاص انا هنزل بوست
بس مش عاوز حاجة تطلع متكروته
بس عشان هنزله عشان خاظر الناس الحلوة
اللى بتسئل عليه
انتظرونا بقة ....

حنين.. يقول...

اكتر حاجه عجبتنى فى اجاباتك
((؟انا مؤمن بان كل واحد بيجى فى الوقت المناسب لييه يعنى ممكن لو جه فى وقت قبل كده مش هيبقة مفيد
))
وتنفع نظريه
ههههههههههههههه
دمت سالم