الاثنين، 28 يوليو 2008

الطفل و الترمس


هوه ممكن  العنوان غريب شوية

بس معلش لما تشوفوا اللى حصل هتعرفوا انا قصدى ايه
نبدأ القصة...
امبارح وانا رايح النادى كان فيه عيل صغير مامته معاه
وكان معاه كيس ترمس ... المهم وهوه بياكل منه وقعت ترمساية منه فى الارض
فحاول يخدها من على الارض (طبعا الارض مش نضيفة ) وكان مُصر يخدها
وومامته تقله سيبها خلاص (كان فى  الكيس غيرها كتير) بس هوه مصمم ياخدها
وفضل يعيط عشان مخدهاش وبعدين سلم للامر الواقع وكل من اللى معاه فى الكيس.

الموقف يبان عادى جدا وممكن يكون عدى عليكو  موقف مشابه قبل كده

بس انا كنت مستغرب جدا هوه ليه مُصر اوى كده انه ياخدها!! بس قلت ده طفل يعنى عادى الاطفال
بيعملوا حجات غريبة كتير عشان الادراك عندهم مش مكتمل 
وبعدين اكتشفت حاجة غريبة جدا...ان فى مننا كتيير زى الطفل ده
يعنى سعات الواحد لما حاجة بتضيع منه بيفضل يحاول يرجعها تانى حتى لو مش محتجها
ومعاه غيرها او ممكن يعوضها ويزعل جدا لما الحاجة ديه تضيع منه
مش عارف بقة اذا كان ده نقص ادراك زى الطفل ولا ده حب تملك ولا ايه بالظبط
بس اللى لاحظتوا ان فى مننا كتير بيكبر فى السن ولسه الطفل اللى جواه مكبرش
سعات كتير بنتصرف زى الاطفال واحنا مش وخدين بالنا
لما نشبط فى حاجة او لما تقع فى ادينا لعبة  نلعب بيها او لما نشوف حاجة فى ايد غيرنا نبقة نفسنا فيها
واحنا معانا اللى احسن منها..حجات كتير اوى
مش عارف برده هوه المفروض الطفل اللى جوانا ده مفروض يفضل موجود كده زى ماهوه ولا لازم يكبر؟؟
طب لو كبر شخصيتنا هتبقة احسن ولا اوحش ؟؟ يعنى ممكن يكون الطفل ده عامل موازنة مثلا فى الشخصية؟؟
...مش عارف ....
يجد مش عارف!!


3 التعليقات:

آه وكفى يقول...

ازيك ياسفن اخبارك ايه
انا مش عارفة انت سفن زميل فراشة في ألسن ولا حد غيره .. لكن ماعلينا ميمنعش ان تدوينتك فكرتها عميقة اوي

ساعات ياسفن الواحد بيكون عايز الحاجة دي دون غيرها لسبب بسيط انه حاسس ناحيتها براحة
عارف لو واحد بيحب واحدة عادية جداً فكل حاجة مع انه حواليه جميلات كتير بس هو عايز دي من جواه عايز دي
همثلهالك بحاجة غريبة شوية
عارف لما الكلب يفضل ماشي ماشي ويجي عند حتة معينة ويروح قاعد ونايم .. منوجهة نظرك كل المناطق في نفس الشارع زي بعض وانت تستغرب اشمعنا اختار دي يعني .. وده لأنه حاسس براحة
ساعات كمان مش بنكون عيزين نصدق ان الحاجة راحت مننا فعلا ومش هينفع تكون معانا تاني مش نقص ادلااك زي الطفل بتاع الترمس لكن بيكون عدم قبول لواقع احنا مش عيزينه

تحياتي لتأملاتك ياسفن وانشاء الله اتابعك واسفه للاطاله :0))

seven يقول...

اولاً شكرا على الرد
ثانيا: ايون انا هوه سيفن زميل فراشة
ثالثا: انا متفق نعاكى جزئيا على اللى انت بتقوليه
بس عارفة على حوار الكلب ده بيحصل برده مع القطط اللى عندى
انا كنت فاكر انها بتعمل كده وخلاص
بس لما قريت بعد كده انها فى الحر بدور على الحتة اللى الجو بيبقة فيها
كويس
سبحان الله ديه حاجة ربنا خلقها بيها
بس لو شيلتيها من مكانها وخدتيهه ببساطة هتدور على مكان تانى
مش هتعيط ولا هتضربك عشان خدتى مكناها يعنى
رابعا: مفيش اطالة ولا حاجة وانت تنورينى فى اى وقت

موكاتك يقول...

اها
فعلا اللفته بتاعتك دي مهمه
هو ليه عمل كدا !!!!!!
مممممممم
ممكن يكون عايز الكيس كلو
مش عايز يضيع منه ولا ترمسايه
مش حكايه دي بالذات
طمع يعني
هههههههههههههههههههه
او ممكن يكون ضربت في دماغو عناد وخلاص
المهم بقه
المشكله فعلا في الكبار
يعني انا نفسي ساعات بتصرف زي البيبيهات , وبعدها اقول لنفسي
ليه الموقف ده
يمكن جوايا في طفله ولسه مكبرتش
والله المستعان
وشكرا للفتتك
في انتظار مزيدك