الاثنين، 28 يوليو 2008

جالى تاج يا ولاد


فى الاول احب اشكر الزميلة المدونة

miada ref3at

على التاج الجميل ده

اى نعم هوه مش على مقاسى قوى

بس مشكلة اى ترزى هيعرف يزبطة

 

تانى حاجة

موضوع التاج ده  لسه واخد بالى منه وانا بشوف المدونات

وكان نفسى اعرف مين اول واحد طلع بالفكرة ديه

(لو حد يعرف يقلى )

وقلت كمان فى بالى التاج ده للناس المعدية اللى بقلها كتير فى عالم التدوين

انا لسه بدرى عليه لما اخد تاج او حتى كاب

ببص النهاردة لقيت التاج مبعتلى

فرحت بس فى نفس الوقت حاسيت انى اتدبست

بس الحلو فى الموضع ان معظم الاسئلة ديه اتسئلتها قبل كده

فهيسهل الموضوع علية

بينى وبينكوا انا اتهريت اسئلة

وانا بعشق حاجة اسمها اسئلة

وبموت فى حاجة اسمها حرف استفهام

المهم...

ادينى هجاوب اهوه وربنا معنا بقة

 

أعطيتك ثلاث وردات .. من هم الثلاث أشخاص اللى هتعطيهم الورد اللى معاك..؟

-الاولى: هديها لبابا

والتانية : ماما

والتالتة : مش للاخوة والاقارب لا

التالتة هشيلها لشخص لسه مقبلتهوش ولا عرفتو

بس انا عارف ان مكتوبلى اقبله واعرفه

فى يوم من الايام... وسعاته هيبقة احق حد بيها

(ادعولى اقبلها)

لو أعطيتك ورقه فيها 3 سطور وقلتلك اكتب فيها اللى انت عاوزه هتكتب ايه..؟

-مش عارف ايه البخل ده ليه مش ورقة فلوسكاب

او ورقة من نص الكشكول حتى

ما علينا

لو 3 بس

مش عارف بجد هكتب ايه

بس ممكن اكتب فيها وصيتى

هكتب:

لكل حد زعل منى فى يوم : انا اسف

لكل حد حبيته: انا بحبك

لكل الناس : حبو بعض عشان تعرفوا تعيشو

 

المقولة" إن شاء الله بكرة هيكون أحسن من النهاردة" هل تصدق هذه المقوله ولماذا؟؟

-بكرة ديه مفتوحة اوى ممكن يبقة بكرة القريب وممكن بكرة البعيد شوية كمان كام سنة

وممكن بكرة بقة البعيد اوى بتاع الاجيال القادمة

بالنسبة لبكرة القريب اتمنى يكون احسن بالنسبالى

بس بالنسبة لمصر عام اتمنى برده بس معتقدش يعنى انه هيبقة احسن كتير

بالنسبة لبكرة البعيد بقة

بالنسبالى عندى امل كبير انه هيبقة احسن بكتير

بالنسة لمصر معتقدش برده انه هيتحسن اوى

بالنسبة لبكرة البعيد اوى

اتمنى اكون فى الجنة بقة

اما بالنسبة لمصر اعتقد انها ممكن تكون احسن

ميين عارف

أجمل مقوله سمعتها فى حياتك؟

كتير مفيش حاجة معينة فى بالى دلوقتى


من المغنى اللى بتحبه أوى ؟

-بصوا بقة انا مبحبش حوار المغنى المفضل والكلام ده

فى حاجة اسمها اغنية حلوة اوغنية مش حلوة

مهو ممكن مغنى كويس بس مش كل اغانيه حلوة

وممكن مغنى مش اد كده ويطلع اغنية تحفة ميعملش غيرها فى حياته

بس عموما انا معنديش حد مجنون بيه يعنى عشان الواحد بيحب الاغنية مش

المغنى عشان انا معرفش المغنى شخصيا عشان احبه

بس ممكن فى القديم

عبد الحليم وفيروز

وفى الجديد

عمرو دياب ومحمد عدوية ولؤى

وفرقة وسط البلد

وفى الاجنبى بقة

Westlife-coldplay

و إيه أحلى أغنية بتحبها ؟؟

 - كل قت وبيقة ليه اغنية مفضل حسب الموود بتاع الوحد

بس انا بقالى فترة طويلة معلقة معايا اغنية اسمها

All The Same - Sick Puppies

غزه..تمثللك ايه فى حياتك..؟

غزة بتجسد الالم العربى

بتجسد معناة شعب

بتجسد الخيبة اللى احنا فيها

والشجاعه اللى اهل غزة فيها

 

إعطى لانتمائك لوطنك درجه من مائه

- معتقدش ان الحجات ديه فيها كام فى المية

الحب مفهوش حسابات انت يابتحب يامبتحبش

وانا بحب مصرى ونفسى ترجع احسن بلد فى الدنيا زى زمان

وان شاء الله هفضل فيها لحد ماشوفها كده

لو تزوجت وانجبنت..بنتين وولدين..هتسميهم ايه..؟

وهصرف عليهم ازاى دول طيب

ده عقبال ماجى اتجوز واخلف هيكونوا عملوا ضرايب على العيال

وعلى اساميهم يعنى كل مكان اسم ابنك طويل كل مدفعت اكتر

يعنى الاغنية بس اللى هيسموا اسامى مركبة

يعنى لو واحد اسمه عبد الرحمن

تعرف على طول انه اهله حالتهم المادية كويسة

ما علينا

ممكن اسمى الولدين

واحد عَمر و عمرو

عشان يتلخبطوا مع بعض بقة

والبنتين

واحدة نور والتانية نورة

عشان يتلخبطوا برده

عشان البيت كله يخش فى بعضه

عمرك غشيت فى امتحان وانت صغير..؟

-اه جينا بقة للاسئلة اللى مش بحبها

انا فى ابتدائى كنت من الطلبة الشطرين جدا

كنت بطلع ال 12 على الفصل

وهوه الفصل 15 واحد اصلا

بس برده واخد مركز

فمكنتش بحتاج اغش والكلام ده

وبعدين مكنتش فى مصر فمكنش الغش منتشر زى عندنا كده

 

لو أتعرض عليك رشوة كبيرة و انت فى زنقة مالية هتعمل إيه؟؟

- محصلتش قبل كده عشان كده مجربتش قوتى فى الحتة ديه قبل كده

بس المال الحرام ده بيودى النار عدل فبلاش منه حتى لو هيجى من وراه ملايين

قول 3 صفات بـ 3 كلمات بس توصف بيهم شخصيتك؟؟

- طيب - مختلف – كسلان ( ان شاء الله هغير الصفة ديه)

صفه عاوزاها فى شريك حياتك

- العقل

إيه اللى غير دراستك وشايف نفسك فيه قوي ؟

- فيه التصوير الفوتغرافى واخراج الافلام

بتحب السفر ؟؟

-اه جدا انا مش بسافر كتير بس بحب السفر جدا

طب دلوقتى حالا ايه المكان اللى نفسك تكون فيه ؟

- نفسى اروح قدام البحر عشان وحشنى جدا

تمرر التاج ده لمين ؟؟

- همرره لاختى vanilla

اللى دخلتنى هنا عالم المدونات

اول حاجة وهشوف بقة الناس اللى موصلهاش التاج بقة اودهولهم

وربنا معاهم

16 التعليقات:

كيكى عوووووو يقول...

عوووووووووووووووووووووووو انا جيت اتخديتى
..........................
هيييييييييييييييييييييية
هيييييييييييييييييييييييييييية
اول تعليق
هييييييييييييييييييييييييييية

نعكشة يقول...

هوه انا لسة مقريتش اجاباتك علي التاج دة

بس هقراها
المهم دلوقتي
رخامة بقة

ليك تاج عندي

كيكى عوووووو يقول...

هههههههههههههههههههههههههه
اييييييييييييييييييييييية الى انت هتعملوا فى اولادك دة
؟
؟
ولية كدة عايز البيت كلو ا يخش فى بعض
ههههههههههههههههههههههههه
اجمل صفة فعلا العقل الكبيرررررررررر والقلب الكبيرررررررررر فى شريك حياتك
على فكرة عجابتنى اوووووووى الصور بتاعتك بالذات ورق الشجر بجد تحفة والمبة والمشابك والماوس على فكرة زى بتاعناههههههههههههههههههه
وعينك كمااااااان علشان ماتزعلش هههههههااةةةةةةةةةة نسيت اهم حاجة
الزار......................
لا بجد انت سكر ربنا يوقفك وبيعد عنك الكسل وانا كمان
قول امين
وربنا يخليك ويسعدك على طولللللللللل الخط
عووووووووووووووووووووووووووووو
اتخديت بجد
عووووووووووووووووووووووووو

نعكشة يقول...

ههههههههههههههه

حلوة حكاية البيت اللي دخل في بعضو دية
ههههههههههههههه

وبعدين الوردة التالتة
كاتب شخص اقابله
و ادعولي اقابلها
هما 2 في واحد
برت بلاس
ههههههه

اجاباتك دملوماسية

وان شاء الله تغير الصفات اللي انت عايزها

بذن الله

آمين
دمت سالم

سلامٌ عليك

seven يقول...

كيكى
بس عشان انا قلبى ضعيف
مش حمل خض
المهمم
اللى هعمله فى العيال ده هيديهم شهرة
فى المجتمع يعنى فى المدرسة هيستسيطوا جامد زى برده فى اتنين اخاوات واحد اسمه عمرو والتانى خالد
فاشتهرو بقة (عمرو خالد)
الاسم المميز بيساعد ان الشخصية تبقة مميزة
وسعيد ان اصور عجبتك وان شاء الله التقيل جى ورا
وشكرا على الدعاء وربنا يديكى على اد نيتك ( اكيد نيتك كويسة صح)
ياااااااه اتخضيت تانى
كفاية بقة كده خض
وياريت تاخدى التاج ده لو معندكيش مانع
______________
نعكشة
صديقة البرنامج
تاج تانى يانعكشة كده المدونة هتبقة كلها تيجان
طب خدى التاج ده بقة عشان نبقة خلصيين بقة

بالنسبة للبيت انا متوقع انه هيبقة بيت كوميدى جداهتحصل فيه مهازل
هيبقة بيت عافريت مش بعيج محدش
يجى يزورنا عشان هيخاف على نفسه
بالنسبة للوردة هى حد واحد او حدة واحدة يعنى
وشكرا ليكى يا نعكشة يا صديقة البرنامج
________

blue-wave يقول...

حلو التاج
وبجد دماغك متكلفه زى ما ناس قالت:))
تحياتى ليك

seven يقول...

blue-wave
شكرا جزيلا
ده بس من زوقك
نورتنى

Unique Gurl يقول...

ربنا يكرمك ان شاء الله و تقابل اللي تديها الوردة التالته
امــــين :)

seven يقول...

unique gurl
يارب هوه الموضوع شكله هيطول
بس مشكلة انا مش مستعجل يعنى
الحاجة الغالية الواحد ممكن يستناها العمر كله
نورتى المدونة
وياريت تنوينى على طول

Mkjwe يقول...

حلو التاج.
تقبل مروري ومشاركتي.

seven يقول...

l0velygh0st14
نورت المدونة
وياريت تنورها على طول
شكرا على مروروك

واد غلبان يقول...

مش عارف ليه كل ما اروح لواحد الاقى عنده تاج
انا كنت الاول فاكر ان التاج بيعرفنى على الشخص اكتر بس لاقيت ان البوستات اللمختلف بتخليك تكون صورة افضل واكمل عن الشخص
لا اعرف لم انت متشائم من احوال مصر
انا اعتقد انه بعد عشر سنوات من الان لن تكون هناك مصر اساسا
==========
اتفقنا فى هواية التصوير
ولكنى لم اعرض صورى بعد
واتفقنا
انا كمان صورت لمبة اودتى
سلام
===============

ShimaaMahdy يقول...

ان شاءالله ربنا هايكرمك وتقابل صاحبه الورده التالته

بس بجد ضحكتنى قوى لخبطه الاسماء فى البيت

هههههههههههههههه

ربنا معك بقى فى تاج نعكشة بس يارب مايكون اجابات دبلوماسية كدا (:

تحياتى

seven يقول...

واد غلبان
بص التاج ده تدبيسة كده
متعرفش تعمل فيه ايه
بس هوه بيعرفك على زواية برده
من شخصية المدون
بس انا بتفق معاك ان البوستات هيه الى بتخليك تعرف المدون اكتر
وبالنسبة للتشائم انا مش متشائم خالص
انا بس واقعى لما ابص للجيل الموجود مش شايف انه كويس كفاية انه
يعمل نهضة يعنى ... وان شاء الله مصر هتفضل موجدة مهما حصل
ومستنى صورك بقة عوزين نشوف المواهب بقة
وبالذات صورة اللمبة عشان نطلع الاختلافات السبعة
هههههههه
نورتنى
__-------------
shimaamahdy
يارب ...

بالنسبة للاسماء فى ناس بتعمل كده بس مش بغرض اللخبطة
بتبقة الاسامى قريبة من بعض اوى
وفى بيسموا الابن على اسم الاب والبنت على اسم الام
فديه بتلخبط اكتر يعنى انا يعتبر معقول اوى
بس مش عارف ايه حكاية دبلوماسية انا اللى بيجى فى دماغى بكتبه
ومبرداش امسح حاجة عشان يبقة اللى كتبته صادق يعنى
بس مكنش فى سؤال محرج عشان اجاوب بدلوماسية
بس مش مشكلة الدبلوماشية حلوة برده
وان شاء الله تتعوض فى التاج الجاى
نورتى

موكاتك يقول...

يعنى لو واحد اسمه عبد الرحمن

تعرف على طول انه اهله حالتهم المادية كويسة


لسه بضحك عليها لحد دلوقتي
هههههههههههههههههههههههههههههههه
جامده والله

المهم بقه
اجوبتك كانت حلوة
ومميزة
كالعاده
والى الامام دائما
مدرستك
ست هيا النعيمي
ههههههههههههههههههههههههههههه

seven يقول...

ميين هيا النعيمى ديه
هههههههه